En helt vanlig Onsdag i Kenya

En helt vanlig onsdag i Kenya. Gårdagen var som vilken annan dag på barnhemmet, en massa barn med alldeles för mycket energi, x antal kenyaner som prompt försökte tvinga på oss mat och stort medlidande för alla djuren som verkligen inte har det lätt där borta. Men trots dessa vanligheter helt fantastiskt som alltid. Vi kom lagom till barnens lunch, fick reda ut lite gnabb och tjafs i form av att Mburu kom på hur kul det var att ta av sig skorna, sticka in foten (med en strumpa som säkert inte blivit tvättad sedan tillverkning och som tro mig luktar värre än någon fotsvett ni någonsin kan föresälla er) i munnen på James som protesterade kraftigt men då istället fick båda fötterna petade i öronen. Vilket höll på ett tag. kan verkligen inte klandra James som inte var med på den leken!

Vidare till skolan fick vi idag hålla i en engelska-lektion helt själva! Det var kul, det tog dock ett tag innan vi fattade att det var oss dem kallade på när dem räckte upp handen skrek ”techa”.. Det bästa av allt var absolut att vi kunde göra på vårt sätt och slippa bli frustrerade över övriga lärares brist på pedagogik. Idag lärde barnen sig motsvarelser, med framgång dessutom. Mycket skoj!

Senare fram på kvällen försvann Agnes och var borta oroväckande länge, medans jag däremot fick utstå några extra böner, bli påpekad för min storlek och utstå historier om mzungos (vita människor på swahili). När Agnes till min stora glädje dök upp igen var hon täckt med vatten och helt slut. Hon hade alltså fått order om att hämta vatten, jag blev innerligt besviken när jag fick höra att hon inte bar dunken på huvudet.

Efter att vi en stund senare lyssnat på ”mom” när hon pratade allvar med två pojkar som inte skött sig i skolan, som slutade med ”om jag hör någonting från er lärare igen eller från ett annat barn så ska jag döda er” vilket alltid används för att hota med, gick vi hem. Med dem sista orden att vi fick lova att påminna dem här två killarna att om dem missköter sig igen så dödar vi dem.

Det kanske mest förvånande under gårdagen var när vi satt på vårt vanliga ställe där Ngash kommer och hämtar oss på kvällarna. Då han ringde och sa att han var fast i trafiken men att vi kunde gå hem Dunco så länge som inte bor långt därifrån vilket var helt okej för oss. Vii satt, väntade på ytterligare ett telefonsamtal innan vi skulle gå och drack vår smoothie när det plötsligt kom fram en total främling, presenterade sig och sa att han hade blivit skickad av Ngash för att hämta oss, så det var bara att glatt följa med ner och hoppa in i bilen med en total främling i Krenya!

This is life i Africa!!

Om det är något som barnen gillar så är det att bli fotograferade, här riktade jag kameran åt Agnes som lugnt satt och lekte med en liten tjej som inte syns i bild, och två sekunder senare försvann även Agnes huvud ur bild.

Cathrine från Frankrike och barn som fortfarande fascineras av vårt europeiska hår!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej tjejer! Hittade precis er blogg. Ni ser ut att ha det bra =) Skickade ett mail till dig idag Tintin, hoppas det kommer fram. Njut av Ert äventyr! Många kramar

2011-02-03 @ 17:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0