Vattenlöst

Vattnet har försvunnit igen, vi har nu varit utan vatten i 2 dygn. Vet ni hur stor del vatten är av det vardagliga livet?
- Jag vill duscha.. just det, går inte
- Jag vill gå på toa... just det, går inte
- Jag vill tvätta händerna efter att jag gått på toa... just det, går inte
- Jag vill ha en kopp te... just det, går inte
- Jag vill ha ett glas juice... just det, går inte (finns inga rena glas, och det går inte att diska)
- Jag vill ha ett glas vatten... just det, finns inte
- Jag vill borsta tänderna... just det, går inte
Vi är sjukt handikappade här för tillfället!
För att göra illa värre har det varit en sjukt varm dag i Nairobi idag (vilket gjort oss sjukt svettiga, vilket gör att vi suktar ännu mer efter en dusch), så för att svalka oss några timmar och gå på toaletten åkte vi till Westgate (galleria), käkade och kollade på bio. Kommer in i biosalongen, som är gigantisk, och är helt ensamma! Händer inte speciellt ofta (möjligtvis enbart i Afrika), så vi kände att det var ett ypperligt tillfälle för en rolig bild.
Agnes rumpa
För tillfället ligger vi och drömmer om duschar, och tänker igenom vad vi har gjort sedan vi duschade senast, för ca 2.5 dygn sedan.
- Sovit två nätter i 25 graders värme.
- Spenderat en dag på barnhemmet, bland flugor, getter, kiss, sopor, höns och smutsiga barn.
- Gått igenom två afrikanska slummarknader, där de bland annat torkar fisk och promenerar åsnor (odören på dessa ställen är något utöver det vanliga, går inte att beskriva, måste upplevas).
- Vistats i trafik med oändligt mycket damm och ett avgaslager som nästintill kan skådas med blotta ögat
- Suttit inklämda i lokala Matatos (bussar) med svettiga Kenyaner och loppätna säten.
- Promenerat ca en mil i damm och otvättade kläder.
Någon som vill ha en kram?
Det mesta av detta kan vi hantera. Det jobbigaste är toalettsituationen. Den ser ut som följande:
Tänk er att ni delar en toalett på fyra personer, tänk er nu att den toaletten inte blivit spolad på två dygn. Luktar inte så gott, och du besöker den bara i absoluta nödfall.
Nu ber vi alla att tänka en extra gång ikväll hur lyckliga ni är som kan sätta på kranen och få rent friskt vatten att tvätta er med och att dricka, för det är långt ifrån alla här i världen som kan göra det.
Sov gott :)

Kommentarer
Postat av: tove

Ja, tänk vilken otrolig tur man har som är född i Sverige.

2011-02-05 @ 01:03:43
Postat av: Patrik

I morse regnade det spik, iskallt regn. Svalkande och skönt? Ska du hänga med - Nä!

2011-02-05 @ 01:40:17
Postat av: farmor elsie

Idag blåser det småspikar här och vi klagar, men ack, det är inte vad Ni får vara med om. Vad tacksamma Ni måste vara när Ni kommer hem(en tid i alla fall). Många kramar.

2011-02-05 @ 11:18:42
Postat av: Sverker

Lite synd om är det minsann om mig också! Jag har inte heller duschat ordentligt på en knapp månad. Jag var nämligen hos en doktor för att skära bort en leverfläck på ryggen. Läkaren var dansk och han måste ha missuppfattat uppdraget för han i det närmaste amputerade min rygg. Därav tji dusch. Det får bli "kattatvätt" som skåningarna säger :-) Nu har jag ett ärr på ryggen som skulle göra Börje Salming sjuk av avund. Så var det med det!



Agge, vi fixade krysset trots dålig förbindelse med Nairobi. Förra lördagen var vi 6000 som kryssade tillsammans, helt otroligt! Har de något Melodikryss i Kenya?

2011-02-05 @ 16:18:22
URL: http://www.klintenberg.net
Postat av: Igge

Gör som fransmännen gör och gjort i hundratals år och sannolikt aldrig kommer att sluta med, använd våtservetter istället för jobbiga duschar...

2011-02-05 @ 18:57:23
Postat av: paulina

Först o främst en kram hade man tagit emot o jag tycker ni e fantastiska som fixar de. Ja vi e bortskämda i sverige men man förstår kanske inte de riktigt alltid. Hoppas ni kommer över lite vatten snart. Kram

2011-02-05 @ 19:57:36
Postat av: Chrissy

Stackars er, hoppas att ni får vatten snart igen! Men det är jättespännande att läsa vilka äventyr ni uppleva där näre :)!



Kram och hälsningar

2011-02-05 @ 20:55:57
Postat av: Lena

Kom igen om en vecka eller så, då kan vi börja tycka synd om er;-)

Skämt åsido; nya perspektiv är bra.

2011-02-05 @ 22:05:35
URL: http://linala.blogg.se/
Postat av: Kamilla

Stakars er!

Men tycker Igges idé var toppen. Våtservetter! O tänk possitivt, lite skit har ingen dött av ;)

Kramar i massor från en ny duschad :D

2011-02-06 @ 19:43:18
Postat av: Lina

Min faster kommenterar gärna med min bloggadress.. ;) Ville bara betona det, haha! Kram på er tjejer!

2011-02-07 @ 22:07:02
URL: http://linala.blogg.se/
Postat av: Lena

Varför har jag din bloggadress Lina!? Jag kommenterar inte alls gärna med den, så ni vet:-)

2011-02-08 @ 19:06:00
Postat av: Lena

Varför har jag din bloggadress Lina!? Jag kommenterar inte alls gärna med den, så ni vet:-)

2011-02-08 @ 19:06:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0